Minap kaptam a Tudatos Vásárlók Egyesületétől egy elég kemény videót, amit szeretnék itt megosztani.
A világon és Magyarországon is a narancsból készül a legnépszerűbb gyümölcslé, az Európában, így hazánkban is elfogyasztott narancslé 80%-ban Brazíliából származik. A TVE 2013 nyarán filmet forgatott a brazil narancslé előállítási körülményeiről.
A film szerkesztő-riportere Bombera Krisztina. A filmben bemutatják azokat a méltatlan munkakörülményeket, amelyek között a Magyarországon is legnépszerűbb gyümölcslé készül: mélyszegénység, gyerekmunka, veszélyes munkakörülmények, miközben a legerősebb piaci szereplők szinte bármit megtehetnek. A legnagyobb gyártókat korrupcióval, kartellezéssel, bérleszorítással vádolják szakszervezetek, ügyvédek, sőt, államügyészek is.
Az elmúlt évtizedekben a szupermarketek élelmiszerpiaci részesedése egyre nőtt, és mára kulcsszerepet játszanak a fogyasztói igények alakításában. Vezető piaci helyzetüknek köszönhetően jelentősen befolyásolják azt is, hogy beszállítóik hogyan és milyen élelmiszereket termesztenek, hogyan dolgozzák fel vagy hogyan csomagolják azokat.
Végső soron emberek százmillióinak életére és környezetére is komoly hatással vannak. A TVE 2009 óta kutatja: hogyan. Az egyesület önálló kutatásokat végzett a szupermarketek fenntarthatósági hatásairól, és egyes termékek útját vizsgálva mutatja be a szupermarketek kezében koncentrálódó vevői erő hatásait.
Nem túlzás tehát azt állítani, hogy előkelő piaci helyzetüknél fogva a helyzet megoldása is javarészt az ő kezükben van.
[youtube 7GAeG39sxfs nolink]
A múltkor egy hasonló bejegyzésem kapcsán megkaptam, „hogy na jó, de legalább van munkájuk”. Kategorikusan nem osztom ezt az álláspontot.
Örök vita, hogy hogyan lehet ezeken a helyzeteken változtatni, de egyre többször olvasok arról, hogy már 5-10 százaléknyi változás, vásárlói szokásainkon való változtatás is komoly gazdasági átrendeződéseket tudna okozni. Én ebben hiszek.
Amúgy meg egyetértek, isteni magyar almáink vannak, igyunk almalevet!