okoanyudev3

okoanyudev3

Bodzaszörp cukor nélkül – update

2013. május 21. - mrdudo

bodzaszorpRengetegen kértétek tőlem, hogy számoljak be a tavalyi nyírfacukros bodzaszörp-kísérletemről, így hát meghajlok, hiszen most van szezonja és bár legurul a fejem a a fáradtságtól, megpróbálom összegezni a tapasztalatokat.

Nem lesz túl bonyolult, illetve vannak benne misztikus elemek is, de szerintem azokat most nem fogom tudni megfejteni.

Tehát.

A tavalyi receptemben nyírfacukorral és citromsavval dolgoztam és az a furcsaság történt, hogy miután leszűrtem és kiporcióztam a levet, az egyik fele felforrt, a másik pedig nem.
Megfejthetetlen, mert igaz, hogy volt egy műanyagdobozom és egy befőttesüvegem, de a fináléban mindenkit egyesítettem mindenkivel és az összesítés után kerültek kisebb üvegekbe. Tehát, higy az első egyik fele miért forrt fel és a másik miért nem az teljesen kideríthetetlen...

Összegzésképpen elmondhatom, hogy: 1. Ha nyírfacukorral készítjük a bodzaszörpöt (legalábbis annyival amennyit az eredeti receptemben írtam és elég édes is lett), akkor nem jön létre klasszikus értelemben vett szirup
2. Szerintem a citromsav nem tartósítja ezt a gezemicét.

De mi történt végül? Az, hogy amikor konstatáltam, hogy egyes üvegekben felforrt a bodzaszörp, akkor az egészséges egyedeket újra átporcióztam fél literes kis ásványvizes üvegekbe és bevágtam őket a fagyasztóba.
(Oké, mindjárt kapom a leveleket, hogy de nekünk két fiók van a fagyasztónkban és oda nem fér be, ezért gyorsan leszögezném, nekünk is két fiók van, de beszuszakolom, mert szeretjük. Pont.)
Így aztán mindig csak előkaptam aktuálisan egy fél literes adagot ha rákívántunk, vagy a vendégeket szerettem volna egy kicsit kényeztetni. Használat előtt egy-két órával bőven elég kivenni. Ha pedig egyszerre nem használjuk fel, akkor hűtőben azért még egy-két napig eláll. bodzatunderA rendszer teljesen jól működöt mindaddig, amíg a régi hűtőnk be nem krepált. Akkor sajnos mindent ki kellett olvasztanom, így aztán gyorsan be kellett porszívóznunk a maradékokat. Nekem az egész ügyből annyi a tanulság, hogy sokszor legyintek, hogy, ááá, ez már túl macerás, ezt biztosan nem fogom megcsinálni, aztán a végén mégis annál a megoldásnál kötök ki, de előtte még futok tíz teljesen felesleges kört…

Mi lesz idén? Miután még egy nyitva tartó posta felé zötyögtem a villamoson, hogy még leadhassam az adóbevallásomat, elgondolkodtam, hogy na jó, na jó, de akkor mivel tartósíthatnék, ha nem citromsavval? De aztán csak bölcsen (de leginkább fáradtan) bólintottam egyet csak úgy magamnak, nem kísérletezek, inkább fagyasztok!
Talán még a sziruposításba fektetek egy kis energiát (még több nyírfacukor), de nem vagyok benne biztos, mert a tavalyi is isteni volt ennyi cukorral.
Ja, és még egy. Aki nem híve a nyírfacukornak, vagy esetleg érzékeny rá, illetve kimondottan a mézet preferálja, ezzel a technikával az is megoldható, mert a fagyasztás mindent megold.

Eddig erről még nem írtam, de nagyon rég óta maximálisan bodza-függő vagyok, amikor még használtam klasszikus parfümöket, akkor nagyon sokáig egy bodzaparfüm volt a kedvencem.
De hiába a nagy rajongás, eddig például nem, is tudtam, hogy léteznek bodzatündérek, ahogy a második képen is látható. Ráadásul ez a kis bodzatündér kimondottan hasonlít a lányomra, úgyhogy holnap meg is mutatom majd neki, ha felébredt.

 

És akkor még egy és akkor utána már tényleg elmegyek aludni. Szóval ha valakinek a zsebében ott lapulna a bölcsek kövek, és tudja, hoyg a fagyasztáson mivel lehetne tartósítani  (csak kipróbált receptre gondolok), akkor hajrá, hajrá! Várom a leveleket!
Képek: Pinterest

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://okoanyudev3.blog.hu/api/trackback/id/tr146720241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szöszi1977 2013.05.22. 11:41:40

Sajnos nyírfacukorból és citromsavból nem lehet sem iható bodzaüdítőt, sem szörpöt készíteni. Szörpöt csak cukorból lehet készíteni, mert mástól soha nem sűrűsödik be, nem lesz szirup állagú, és ezt 1:1 arányban érjük el. 1 liter vízhez 1 liter cukor. A boltokban kapható "diabetikus" löttyöknek semmi köze a szörphöz. Édesítő van benne, gyümölcsöt sosem látott, és tartósítószer pluszban. Valamint citromsav. Nagy ipari mennyiségben készül, van rá receptjük hogy tudják hónapokig a boltok polcain tárolni. A cukor nem csak sziruposít, hanem a cukor tartósít. Elvileg nem lenne szükséges külön tartósítót tenni lekvárba, szörpbe, de azért én is szoktam nagyon picikét, mert már volt hogy nálam is megbuggyant. A citromot nem helyettesíti a citromsav. Viszont a héjával vigyázni kell, inkább vágjuk le róla, mert keserű lehet. A citromsavat se hagyjuk el a szörpből, és 50 szemet szoktam tenni 5 literhez + citromok. Citrompótló formájában (az is citrom sav.) És literenként legalább 4-5 virágot. 10 dkg cukrot karamellizálok, ha megolvadt, a forró léből teszek merőkanállal a karamellizált cukorhoz (vigyázni kell mert nagyon bugyog, fröcsög, könnyen megéget, ezért fedő legyen kéznél). Ha a cukor felolvadt a forró lében, beleöntöm a szörp levébe. Ettől a bodzaszörpünk gyöngyönű aranysárga színű lesz, nem vízszínű. Sőt ha nagyon ínyencek akarunk lenni, és még bodzavirágzással együtt tudunk szedni akácvirágot is (fehéret), rakhatunk literenként 2 virágot a bodzavirág mellé, és nagyon különleges, illatos szörpöt kapunk. Sajnos aki diétázni akar, vagy cukorbeteg, muszáj természetesen pl. nyírfacukorból készíteni a szörpöt, de sajnos a valódi szörpről állagában és ízében is le kell mondania, mert egyik édesítőszer sem helyettesíti a szörp fő összetevőjét, a cukrot, amitől a szörp szörp lesz. Sokan pl. híg, lötyit készítenek szörp gyanánt, amit mi üdítőnek hívunk. Ehhez sokkal kevesebb cukor kell, harmada kb. és kevesebb virág. Így egy folyós, híg, de illatos és kellemes citromos bodza üdítőt kapunk, amit 3-4 napig tárolhatunk hűtőben, de nem áll el, meg kell inni. A szörpbe mindig tegyünk egy picit nátrium benzoátot, nálam semmi baja így a szörpnek, és nem érzik az ízén.

hodao 2013.05.22. 20:01:46

nagyon szentségtörő ötlet magát a bodzavirágot fagyasztani?

klára 2013.05.23. 02:01:20

Üdvözlet! Szívesen írnék megszólítást, de nevet egyelőre hiába kerestem, és hát anyunak mégsem szólíthatok valakit, aki nem édesanyám. Arra kívánom felhívni a figyelmet, hogy az úgynevezett nyírfacukor a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető "öko"-nak, érdemes megismerkedni előállításának módjával. Durvábban vegyszerezett terméket nehéz lenne elképzelni. Minden más vele kapcsolatos állítás humbug. Gratulálok a jó szándékhoz, amely az egész blogot átitatja.
süti beállítások módosítása