okoanyudev3

okoanyudev3

5 dolog, amit jobb, ha nem kensz magadra

2013. október 15. - mrdudo

Találtam egy nagyon jó cikket arról, mi az , amit jobb, ha nem kenünk magunkra.  Sokszor írtam már, hogy általában sokan leragadnak a táplálkozásánál azzal kapcsolatban, hogy mi az, ami káros lehet, nem kellene megenni etc. Azzal kevesebbet törődünk, mit kenünk a bőrünkre, holott a bőrön keresztül egyes anyagok sokkal könnyebben szívódnak fel, hiszen nem kerülnek be az emésztőrendszerbe, ahol bizonyos enzimeknek esélyük lenne a nem kívánt anyagok lebontására.

Nézzünk most pár olyan gyakran használt kozmetikai terméket, amelyet jobb lenne elkerülni.

lakk

Hajfesték

Van, aki a változás reményében festi a haját, van, aki „játékból” és van, aki egyszerűen azért, mert őszül, mint például én. Valamit valamiért rovatunkban bőr ügyben szerencsés voltam génügyileg, nagymama jókat passzolt, de őszüléssel fizetek érte. Hidegen hagy, mert 23 éves korom óta fokozatosan őszülök, viszont az eredeti hajam színét szeretem, így igyekszem mindig „visszafesteni”. Eddig is tudtam, hogy nem teszek jót magamnak ezzel,ki is derült, hogy számos tanulmány mutatott ki már párhuzamot a hajfestékek és a hólyagrák, a non-Hodgkin limfóma és a myeloma multiplex között. Azok a rágcsálók, akiket ezekkel, az egyes hajfestékekben megtalálható veszélyes összetevőkkel etettek, nagyobb eséllyel lettek rákosak, mint a kontrollcsoport.

Az sem túl vidám, hogy a rákon kívül az allergiás reakciók is igen gyakoriak, ha beírjuk  Google képkeresőjébe, hogy"hair dys allergies" akkor cifra dolgokat találhatunk. Humánus vagyok, nem linkelem.

A cikk vicces, mert elméletileg tippet ad arra, hogy hogyan kerülhetnénk el, gyakorlatilag az van ott, hogy a citrom világosít, a tea sötétít. Háááát, szerintem pakolásként rátehetnék a fejemre egy teljes hétre két zacskónyi feketeteát, akkor sem történne semmi az ősz hajszálaimmal a majdnem fekete hajamban, de találtam misztikus recepteket hennával és indigóval, lehet, hogy felszívom magam…

Körömlakk

Ó, hát ez nem új, a körömlakk keményvonalas. A három legveszélyesebb vegyület, melyeket a körömlakk tartalmaz: dibutyl phthalate (DBP), toluene, and formaldehyde. Annak ellenére, hogy számos, "nagy márka" azt állította, hogy a termékeik már nem tartalmazzák a "mérgező hármast", tesztek azt mutatják, hogy a többségük mégis mind a mai napig tartalmaz veszélyes kemikáliákat.
Megint egy remek link itt a végén, miszerint a baglyok már megint nem azok, amiknek  látszanak. Kicsit nehéz úgy megmaradni az ősbizalom állapotában, ha viszonylag rövid időnként arcul csapnak minket egy péklapáttal…

Tudósok megvizsgáltak 33 manikűröst és azt találták, hogy jelentősen rosszabbul teljesítenek a következő területeken: figyelem, agyi információfeldolgozás sebessége. A felhasználók nyilván nincsenek kitéve akkora dózisnak, mint a manikűrösök, de a cikk szerint ha valaki terhesen, vagy szoptatás alatt használ körömlakkot, akkor reális esélye van annak, hogy ez a gyerek mentális képességeire kedvezőtlen hatással lesz.

Parfümök

Megmondom őszintén, nekem anno ez volt a legnagyobb áldozat. Azóta már nem érzem annak, de imádtam a parfümöket. Aztán a terhesség alatt már nem bírtam őket és utána teljesen kikoptak, sőt, ha néha próbálkoztam velük, nagyon idegennek éreztem.

Az átlagos mainstream parfüm 14 titkos összetevőt tartalmazhat. Az amerikai, címkézésre vonatkozó 1973-as törvény azonban nem írja elő, hogy ezeket a gyártók feltüntessék a csomagoláson. Vannak olyan, parfümökben használt kemikáliák, amelyeknek a hormonháztartást megzavaró, illetve allergiás reakciókat tulajdonítanak. Ezek közül sok összetevőt nem is tesztelnek.

Ijesztő tény: a "passzív parfümözés", tehát az, ha túlillatosított embertársaink a közelünkben vannak is kiválthat az arra hajlamosakból asztmát, migrént és hányingert. Bizonyos munkáltatók ezért tiltani tervezik a parfüm használatát .

Dezodorok

Erről is sokszor volt már szó és most jut eszembe, hogy lógok egy alumíniummentes női deo összeállítással, igyekszem hamar feltenni azt is. A dezodorokkal rengeteget foglalkoztam már, csak annyit mondhatok el, nincs végső bizonyosság.  Egy tanulmány szerint a dezodorokban található alumínium-sók egerekben szaporodási problémákat okoztak. A mellrákkal való összefüggés is kutatják még.

És még egy nem annyira szívderítő hír, amire eddig nem gondoltam: borotválkozásnál egy csomó apró pici sebet ejtünk, amelyeken keresztül még könnyebben szívódik fel minden.

Természetesnek kikiáltott kozmetikumok

Ez nagyjából a kedvenc témám, napi szinten képes vagyok berágni. Bármilyen zöld egy tégelyke, bárhány pecsét is van rajta, hogy ”organic”, muszáj elolvasnunk az összetevők listáját. Egyszerűen a címkeolvasást nem spórolhatjuk meg.
Erről eddig még nem nagyon olvastam, de szomorú és igaz ténynek írják: sok, a drogériában kapható "természetes", vagy "öko" termék valójában nagy kozmetikai cégek termékei (Colgate, L'Oreal, Estée Lauder). Ezek ugyanazok a cégek, amelyek pl. ólmot tesznek a rúzsaikba és triklozánt a fogkrémjeikbe. (Utóbbi károsíthatja a hormonháztartást.)

A teljes cikket itt olvashatjátok el.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://okoanyudev3.blog.hu/api/trackback/id/tr476720323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Béláné Bíró 2013.10.26. 20:23:41

Üzenem a cikk írójának, mindenféle dezodor nélkül, parfüm nélkül a közvetlen munkatársak hogy maradnak meg körülöttem??? Napi kilenc kemény átdolgozott óra után? Én magam sem bírom, hát a környezetem?

Andrea Varga 2013.11.08. 08:59:07

Évek óta nem használok semmi illatósítót, mégsem vagyok büdös. Fürdés+ hónaljstift, ja, és a munkaruhát is naponta váltom :)

Ágnes Hajdina 2013.12.18. 11:11:54

Hajfestésre, -ha valaki nem szeret hennát kutyulgatni- van kész megoldás a Khadi! Én már fél éve ezt használom, teljes megelégedettséggel! Talán kicsit drágább így mintha én állítanám össze, de a világosbarnát használom és az én világosbarna őszülő hajamon természetes, szép eredményt hoz! Ha gondolod egy próbát megérhet.

Aniko Kelemen 2014.01.20. 20:29:32

Én évek óta csak nagyon ritkán használok dezodort vagy parfümöt. Ha dezodort használok akkor is csak kristály dezodort, ami természetes minerális kristályokból van. Én is kemény 9 órát dolgozok minden nap és amikor úgy érzem hogy megizzadtam megyek a WC-be és megmosom a honomalját. Ilyen egyszerü. ;)
süti beállítások módosítása